2024

Januari
Februari
Mars
April
Maj
Juni
Juli
Augusti
September
Oktober
November
December
April 2024


Avstamp

Efter en omtumlande vinter vilken vänt upp-och-ner på vår tillvaro, beskriven under prinsessorna Estrellas och Astrids flikar, är det dags att embarkera.
Varvet sjösätter Bess Safari den 13 mars, vi flyttar ombord den 17:e - härligt, härligt att åter vara ombord.
En vecka använder vi för att bunkra mat och vatten, stuva, ordna lite teknik. Mat från närbelägna köpcentret i Torp, vatten från kajen - vilket vid den här tiden på året inte är en självklarhet p.g.a. frostrisken men varvet är hyggliga och ordnar till det.
I november kom vi ner med en fullpackad bilskuff vars innehåll vi bara ställde in i båten, nu i mars ytterligare en full billast - m.a.o. ett styvt arbete att stuva. I stilla takt får Astrid acklimatisera sig till båten.

Vi kastar loss från Nötesund, i motsats till i fjol finns det ingen is att bryta, ingen issörja i leden, faktiskt har vi inte sett röken av en enda snöflinga eller ett frostigt däck.
Vädret är under årets premiärseglats förvisso så lugnt att inte ens vid Islandsberg är sjöhävningen nämnvärd. Det hindrar inte att vi är överlyckliga över att Astrid i sin nya roll som skeppsvovve genomgående reagerat positivt på båtens ljud, rörelser etc. I det sammanhanget vill husse passa på att slå ett slag för vår trådlösa intercom (beskrivet under fliken Praktiska tips) vilken gör att vi under losskastning och förtöjning kan kommunicera med låg röst utan att stressa vovven.
Vår lilla valp gör att vi i år kommer ha ett synnerligen stillsamt båtliv, kölvattnet kommer att bli kort. Planen som gällde till den 21 november d.v.s. att återvända till arktiska Norge 2024 är framskjuten till 2025.

Årets första hamn blir fina Bohus Malmön. Vi kommer att ligga här över hela påskveckan. Fram till och med dymmelonsdagen är ön snudd på öde, endast en eller annan pensionär samt några hantverkare som arbetar på något hus. På skärtorsdagen exploderar allt förutom hamnen! Barnfamiljer i mängd, delikatessfiskaffären slår upp porten etc etc. I hamnen är vi dock ensam gästbåt alternativt med en ytterligare båt.
Trevligt är att få se salta seglarvännen Jan-Gunnar med eget hus på på ön ombord på Bess Safari! Delar minnen såsom Svalbard, nordnorge, Ryssland, Atlanten och Antarktis.
En ytterligare positiv händelse. De tidigare ägarna till Bess Safaris storasyster Selene 49 Pilgrim approcherar oss. Hans och Marie har alldeles nyligen sålt Pilgrim, denna fina trawler med vilken de bland annat seglat till Lofoten. Värt att nämna är att Pilgrim med sina första ägare, då under namnet Hakuna Matata, gick över Atlanten till Brasilien. Under sin andra ägare, en belgisk gentleman, genomgick hon en renovering i Friesland vilken vi kunde följa på nära håll.


Oväder

Direkt efter påskhelgen får vi ett prognosticerat oväder över oss. En natt med kulingvindar vilka kulminerar på småtimmarna vid fyratiden. Den högsta vindhastigheten vi själva ser på vindinstrumentet, nota bene i skyddade hamnen, är 18 m/s. SMHIs närmsta observationsplatser Väderöarna och Måseskär uppmäter styv kuling 15 m/s i medelvind och hård kuling 21 m/s i byarna. Oron i hamnen gör att prinsessan Astrid inte riktigt kommer till ro.
Här i skärgården får vi ett halvt dygn med snöblandat regn. Längre in i landet genererar samma oväder ställvis villervalla i vägtrafiken vilket gör att en del olyckliga själar får tillbringa natten i fordonet.
Någon vecka senare vid Måseskär enligt SMHI medelvind 20 m/s, 25 det vill säga full storm i byarna. I barndommens sjöscoutkåren Drakarna fick man lära sig att alltid förtöja för storm - värdefull kunskap. Viktigt och mycket positivt är att under detta blåsväder reagerar inte lilla valpen Astrid på båtens rörelser, hon börjar få sjöben, börjar bli skeppsvovve!


Kullgrenska korset på Draget

Bohus Malmöns historia präglas av stenhuggeri. Brytning av den lätt klyvbara bohuslänska graniten pågick från 1840-talet fram till 1977.
Granit AB C.A.Kullgren grundades 1842 av grosshandlare Carl August Kullgren samt uppfinnaren John Ericssons bror ingenjör Nils Ericsson.
Graniten användes exempelvis i Trollhätte kanal och Karlstens fästning. Export skedde bland annat till flera länder i Europa, Cuba och Argentina.
Efter Kullgrens död 1851 fortsatte verksamheten, nu under namnet C.A. Kullgrens Enka. 1894 köpte bolaget hela Malmön för 85.000 SEK.
Vid den första världsutställningen i London 1851 visade firman ett kors i granit vilket vann pris. Kullgren avled under utställningen, begravdes i London, korset sattes upp på hans gravplats. 1913 fördes kistan till Sverige och korset placerades på södra Malmön vid Draget till minne av "den framsynte grundaren och förste ledaren av Malmöns stenhuggeri".


Norra Bohuslän

Bess Safaris hittills korta kölvatten förlängs något när vi lämnar Bohus Malmön för att segla till Fjällbacka, i år utan issörja i farleden.
Av utländska seglarvänner har vi glasklart förstått att denna ort står högre än högt på listan över drömdestinationer. Anar att delar av den samtida svenska skönlitteraturen  översatt till allehanda språk har ett finger med i spelet. För oss själva är det första gången vi besöker med båt.
Arkipelagen i detta område anses av en del som den kanske finaste i Bohuslän, några fotografier här intill visar delar av densamma.
I Strömstad hyr vi av den trevliga hamnvärden (man ska tydligen inte säga hamnkapten...?) en bra plats för en månad. Med den referensramen vi haft sedan en dryg månad tillbaka är Strömstad närmast att betrakta som en storstad - nåja - i varje fall nästan - hursomhelst trevligt.

Positivt, oerhört positivt, när vi stävat fram genom arkipelagen är att det fungerat utmärkt med Astrid. Avgång, vågor, motorljud, tilläggning - inga problem. Utbildningen till skeppsvovve förlöper väl.

Även om vi inte haft någon is eller issörja detta år får vi under senare halvan av april flera frostnätter. Kan inte vara nog tacksamma över Bess Safaris värmesystem. Vattenburet med totalt åtta radiatorer varav en är handdukstork i badet, en är monterad i motorrummet. Vätskan värms på ett av tre olika sätt - via en "villapanna" från nederländska Kabola, via elpatron när vi har landström alternativt under gång via en värmeväxlare vilken tar tillvara motorns spillvärme - mycket nöjda!



Snöoväder Bohus Malmön
Fasad i tvättäkta bohuslänsk granit - villaägarens underhållsfria dröm!
Försäsong i Fjällbackas hamn
mv Bess Safari
Ingrid Bergman, Fjällbacka
Fjällbackas arkipelag
Fjällbackas arkipelag
Fjällbackas arkipelag
Fjällbackas arkipelag
Fjällbackas arkipelag
Fjällbacka
Granitmur, Bohuslän
Kullgrenska korset på Draget, Bohus Malmön